TUDUNG BAWAL ASLI NO 1 TERBARU DAN TERMURAH







.ASSALAMUALAIKUM...

Islam mewajibkan kaum wanita memakai tudung sebagai salah satu cara untuk menjaga dan memelihara maruah mereka. Di samping itu, ianya adalah satu kewajipan syarak yang wajib dipatuhi. Jika mengabaikannya, ia sebenarnya mampu memberi kesan negatif walaupun disangkal oleh kebanyakan wanita itu sendiri. Buktinya, ia telah menjadi punca terbesar berlakunya gejala sosial dikalangan wanita Islam sekarang.
Dari itu, kembalikanlah maruah wanita Islam masa kini kerana anda sajalah yang mampu mengubahnya....



Renung-renungkan...AMIN




isnin /31 OGOS 2009


ASSALAMUALAIKUM..KEPADA SEMUA PEMINAT TUDUNG BAWAL ASLI DI MALAYSIA..SELAMAT MENYAMBUT HARI MERDEKA!!!MERDEKA!!MERDEKA!!
ERMMM..NAK BGTAU KEPADA SEMUA PENGUNJUNG BLOG NI..SEMALAM AMY BARU AMBIL TUDUNG BYK SANGAT UNTUK STOK RAYA DAN UNTUK PENGEDAR YG MENCARI-CARI TUDUNG BAWAL HARGA BORONG TERMURAH DI MALAYSIA..DAN HARGA JUALAN YG TERMURAH DIMALAYSIA NI...OK...UNTUK PENGETAHUAN SEMUA HARGA TUDUNG BAWAL DAH JATUH TAU..MURAH SANGAT SBB NAK RAYA NIH..SO..CEPAT-CEPAT LA PESAN !!!!!!!!!..BYE...HAPPY MERDEKA DAY!!!






JENIS-JENIS TUDUNG TERBARU

TUDUNG MATAHARI LADU













INI TUDUNG TERBARU SANGAT2 MASIH PANAS MCM PISANG GORENG....HARGA NYA TAK MAHAL..MCM MATAHARI MULA2 MUNCUL DULU...RM 50.00...AJE..MURAH KAN..BATU DIA CANTIK TAU..




TUDUNG BATU "S"






TUDUNG NI KELUAR LEPAS MATAHARI MUNCUL..KIRA TAK LAMA SNGT LA..KAT TEMPAT LEN MUNGKIN BARU NAK KLUAR NIH..HARGA NYA DAH RUNTUH SEMPENA RAMADHAN NI..HANYA RM40.00 DARI RM 55.00.KAT TEMPAT LEN MUNGKIN LAGI MAHAL NIH..COZ NAK RAYA KAN..KLU AMY..NAK RAYA LAGI MURAH!



TUDUNG MANJALARA













TUDUNG BATU MATAHARI

























OK KAT ATAS NI TUDUNG KERAWANG TEBAL..MMG TEBAL..MAHAL SKET JE DARI YG NIPIS HANYA RM 45.00 CANTIK TAU...




PANNDUAN WARNA TUDUNG






cantiknya..bertudung...





cantiknya...nampak kesopanan dan kesusilaan seorang wanita tu....walaupun pelbagai gejala sosial yang dikaitkan dengan wanita bertudung..tapi amytetap percaya bahawa insan yang bertudung ni akan menyesali perbuatan yang mencemarkan wanita lain yang bertudung..bak kata pepatah....kerana nila setitik,rosak susu sebelanga.....kan..erm..mudah-mudahan perkara yang tak elok ni dijauhkan la...supaya hidup kita sempurna....amy harap anda semua bangga menjadi seorang insan dan wanita yang bertudung... amy harap anda semua dapat pengajaran dan dapat menilai perkara baik dan buruk..dan sama-sama menghayati apa yang berlaku kepada remaja kita sekarang..sama-samalah kita berdoa di atas kesejahteraan dan kesempurnaan hidup ini..amin...









PENAWAR H1N1

CEGAH H1N1 SEGERA..DAPATKAN PENAWAR DISINI..HUBUNGI 019-5120695


HUKUM MENUTUP AURAT
Telah menjadi suatu ijma' bagi kaum Muslimin di semua negara dan di setiap masa pada semua golongan fuqaha, ulama, ahli-ahli hadis dan ahli tasawuf, bahwa rambut wanita itutermasuk perhiasan yang wajib ditutup, tidak boleh dibuka di hadapan orang yang bukan muhrimnya.Adapun sanad dan dalil dari ijma' tersebut ialah ayat Al-Qur'an:"Katakanlah kepada wanita yang beriman, 'Hendaklah mereka menahan pandangannya, memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) tampak darinya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya, ..."(Q.s. An-Nuur: 31).Maka, berdasarkan ayat di atas, Allah swt. telah melarang bagi wanita Mukminat untuk memperlihatkan perhiasannya. Kecuali yang lahir (biasa tampak). Di antara para ulama,baik dahulu maupun sekarang, tidak ada yang mengatakan bahwa rambut wanita itu termasuk hal-hal yang lahir; bahkan ulama-ulama yang berpandangan luas, hal itu digolongkan perhiasan yang tidak tampak.Dalam tafsirnya, Al-Qurthubi mengatakan, "Allah swt. telah melarang kepada kaum wanita, agar dia tidak menampakkan perhiasannya (keindahannya), kecuali kepada orang-orangtertentu; atau perhiasan yang biasa tampak."Ibnu Mas'ud berkata, "Perhiasan yang lahir (biasa tampak) ialah pakaian." Ditambahkan oleh Ibnu Jubair, "Wajah" Ditambah pula oleh Sa'id Ibnu Jubair dan Al-Auzai, "Wajah, kedua tangan dan pakaian."Ibnu Abbas, Qatadah dan Al-Masuri Ibnu Makhramah berkata, "Perhiasan (keindahan) yang lahir itu ialah celak, perhiasan dan cincin termasuk dibolehkan (mubah)."Ibnu Atiyah berkata, "Yang jelas bagi saya ialah yang sesuai dengan arti ayat tersebut, bahwa wanita diperintahkan untuk tidak menampakkan dirinya dalam keadaan berhias yang indah dan supaya berusaha menutupi hal itu. Perkecualian pada bagian-bagian yang kiranya berat untuk menutupinya, karena darurat dan sukar, misalnya wajah dan tangan."Berkata Al-Qurthubi, "Pandangan Ibnu Atiyah tersebut baik sekali, karena biasanya wajah dan kedua tangan itu tampak di waktu biasa dan ketika melakukan amal ibadat, misalnya salat, ibadat haji dan sebagainya."Hal yang demikian ini sesuai dengan apa yang diriwayatkan oleh Abu Daud dari Aisyah r.a. bahwa ketika Asma' binti Abu Bakar r.a. bertemu dengan Rasulullah saw, ketika itu Asma'sedang mengenakan pakaian tipis, lalu Rasulullah saw. memalingkan muka seraya bersabda:"Wahai Asma'! Sesungguhnya, jika seorang wanita sudah sampai masa haid, maka tidak layak lagi bagi dirinya menampakkannya, kecuali ini ..." (beliau mengisyaratkan pada muka dan tangannya).Dengan demikian, sabda Rasulullah saw. itu menunjukkan bahwa rambut wanita tidak termasuk perhiasan yang boleh ditampakkan, kecuali wajah dan tangan.Allah swt. telah memerintahkan bagi kaum wanita Mukmin, dalam ayat di atas, untuk menutup tempat-tempat yang biasanya terbuka di bagian dada. Arti Al-Khimar itu ialah"kain untuk menutup kepala," sebagaimana surban bagi laki-laki, sebagaimana keterangan para ulama dan ahli tafsir. Hal ini (hadis yang menganjurkan menutup kepala) tidak terdapat pada hadis manapun.Al-Qurthubi berkata, "Sebab turunnya ayat tersebut ialah bahwa pada masa itu kaum wanita jika menutup kepala dengan akhmirah (kerudung), maka kerudung itu ditarik ke belakang,sehingga dada, leher dan telinganya tidak tertutup. Maka, Allah swt. memerintahkan untuk menutup bagian mukanya, yaitu dada dan lainnya."Dalam riwayat Al-Bukhari, bahwa Aisyah r.a. telah berkata, "Mudah-mudahan wanita yang berhijrah itu dirahmati Allah."Ketika turun ayat tersebut, mereka segera merobek pakaiannya untuk menutupi apa yang terbuka.Ketika Aisyah r.a. didatangi oleh Hafsah, kemenakannya, anak dari saudaranya yang bernama Abdurrahman r.a. dengan memakai kerudung (khamirah) yang tipis di bagian lehernya, Aisyah r.a. lalu berkata, "Ini amat tipis, tidak dapat menutupinya."

LANGKAH-LANGKAH PENJAGAAN TUDUNG BAWAL

LANGKAH2 PENJAGAAN TUDUNG BAWAL
1. Sebaik-baiknya dicuci dengan tangan.Elakkan dicuci dengan mesin basuh kerana boleh menyebabkan sulaman menjadi tidak cantik dan kemungkinan manik2 batu berlian mungkin tertanggal.

2. Cara mencuci tudung bawal cukup senang dan mudah. Campurkan sedikit sabun pencuci dengan air yang banyak.Rendam Seketika. Selepas dibilas boleh terus dijemur. Gunakan pencuci yang lembut dan diikuti dengan bahan pelembut untuk bilasan ter akhir.

3. Elakkan mencampur tudung dengan kain yang lain semasa mencuci.

4. Sidai ditempat yang teduh.cukup sekadar men aginkan utk ia kering.

5. Guna suhu yang sederhana sahaja apabila mengunakan seterika tuk menggosok tudung bawal.

6. Simpan dengan mengantunggkan nya di dalam almari pakaian.

7. Gunakan pin yang tajam untuk mengelak struktur benang nya rosak.

8. Elakkan memakai tudung ketika rambut basah.

SEJARAH TUDUNG BAWAL

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA...
Kepada semua pemakai tudung bawal.pernahkah anda terfikir akan asal usul tudung bawal ni...yang kita tau cara pakai n nama tudung je kan..
Tudung Bawal? Kenapa namanya sedemikian rupa? Mana datangnya Bawal tu, pelikkan?
Mengikut sejarah dari pembekal-pembekal kain tudung bawal dari kelantan ianya diperbuat dari jenis kain “Voile”. Mengikut kamus The Oxford Pocket Voile itu bermaksud plain-weave, semitransparent fabric of cotton, wool or silk. Mungkin ramai yang belum tahu, perkataan volie itu berasal dari Perancis dan kemudian di melayukan oleh orang malaysia dengan nama Bawal. Mengikut wikipedia voile itu bermaksud :

Voile is a light weight woven fabric, generally made of 100% cotton or cotton mixes including linen or polyester. Its name originates from the French which means veil. Because of its light weight the fabric is mostly used in soft furnishing. Full length curtains in hot countries are made with voile and used as window treatments, mosquito nets etc. In colder climates voiles are also called net curtains and are used under heavier curtains (usually lined and inter-lined) to avoid direct sun light and for privacy. In the UK, as the more old fashioned net curtains lost in popularity, voiles came to replace them in the 90s. More sophisticated weaves became available on the market and intricately detailed voiles became fashionable. Companies such as Andrew Martin Ltd, Osborne & Little, Voyage Decoration and other market leaders started importing voiles which included metallic threads, printed patterns, embroidery etc. Manufacturing methods of voile curtains changed to accommodate the new found selection. No longer limited to French pleating and gathered pleating these began to be made up as “flags” using new tracks and pole systems available on the market. Because of their semi-transparent quality voile curtains are made using specially manufacturer heading tape which is less easily noticeable through the fabric. Voile fabric is also used in dress-making either in multiple layers or laid over a second material.
Jika diambil dri maksud-maksud yang diberikan diatas maka tahulah kita voile itu adalah sejenis fabrik yang nipis dan lembut yang berasal dari kapas, sutera atau rayon. Sekarang ini terdapat pelbagai jenis voile/bawal antaranya “Japanese Voile” atau Bawal Jepun, “Korean Voile” atau Bawal Korea dan juga “Siam Voile” atau Bawal Siam. Kain Bawal Jepun adalah yang paling pepular kerana kualitinya yang baik. Baik disini bermaksud keadaan kain tersebut yang lembut dan tidak berbulu apabila kerap dicuci, sebab itulah kain bawal dari jepun ini agak mahal berbanding dengan kain bawal-bawal lain. Dikalangan rakyat malaysia ianya cukup dikenali dengan nama Tudung Bawal asli no 1, manakala bawal/voile korea dipanggil bawal no 2. Kain Bawal China juga sekarang ini mendapat tempat dihati pembeli2 di Malaysia walaupun kurang bermutu tetapi kerana harganya jauh lebih rendah membuatkan sambutannya begitu mengalakan.

Sejak kebelakangan ini, design tudung bawal telah mendapat nama masing-masing. Siapa yang memberi nama-nama tersebut itu yang kurang pasti, kerana biasanya nama-nama itu berkenaan dengan nama-nama artis yang tengah hot. Seperti:- Tudung bawal Wardina, Tudung bawal Mawi, Tudung bawal Datuk K, Tudung bawal Datuk Siti, Tudung bawal Angkasawan, Tudung bawal Manjalara, Tudung bawal Mak Datin, Tudung bawal sap-q, Tudung bawal Nora denish, tudung bawal bella dan bermacam-macam lagilah nama nama artis yang ada. Ada juga nama tudung diambil sempena nama binatang, benda-benda persekitaran kita seperti Tudung bawal KLCC, Tudung bawal KLtower, Tudung bawal mata lalat, tudung bawal kereta api dan lain-lain.

Yang peliknya dari mana nama-nama itu datang dan biasanya ia diguna pakai oleh semua peminat-peminat tudung ini. Yang nyata dan jelas ialah ia merupakan satu strategi untuk menarik pelanggan/pembeli untuk membeli tudung-tudung tersebut.